Comunicat de presa

« Back

Principalele puncte abordate în prima dezbatere publică, 27 ianuarie 2016

Bogdan Paul Dobrin, director în cadrul Direcției Reglementare și Dominic Dumitru, director general al Direcției Control Ex-ante au prezentat pe scurt principiile după care se ghidează noua legislație, primară și secundară, în urma transpunerii Directivelor europene precum și cele mai importante modificări cu impact asupra autorităților contractante.

Bogdan Paul Dobrin a prezentat pe scurt principalele noutăți din proiectul de norme (cele mai relevante zece modificări pot fi găsite în documentul întocmit de ANAP)

Câteva puncte:

  • derularea procedurilor exclusiv prin mijloace electronice: din 2018 va fi obligatorie, iar noi propunem sa schimbăm de pe acum regula din offline în online. Au existat și până acum anumite procente obligatorii pentru derularea online a achizițiilor publice. Pe toată perioada de aplicare a OUG 34/2006 de până acum, au fost impuse, gradual, anumite procente de achizitii online (20%, 40%), anul acesta propunem ca această obligație să devină 100%.
  • procedura de cerere de ofertă este transformată în procedura simplificată, pe care o propunem să se deruleze într-o manieră mult mai simplă decât este acum.
  • Am schimbat și detaliat modalitatea de lucru a Comisiei de evaluare. Toate ofertele fiind încărcate în SEAP ca urmare a derulării procedurilor prin mijloace electronice, nu va exista o ședință de deschidere, transparența se va asigura prin intermediul SEAP. 
  • Modalitatea de abordare a unui preț neobișnuit de scăzut: Se vor verifica doar elementele propunerii financiare care au un pret neobișnuit de scăzut.

„Conceptul după care se orientează noua legislație este acela de face achiziții pe bani pe același principiu după care cumperi bunuri și servicii la tine acasă. Mai exact, te asiguri că ceea ce cumperi va fi de calitate și peste 3 ani, și peste 7 ani. Așa trebuie să înțelegem fiecare element de noutate care a fost prezentat", a explicat Dominic Dumitru.

Intervențiile participanților s-au axat pe o serie de aspecte introduse prin norme, dar și prin legislația primară. Puncte principale:

  • necesar sprijin din partea ANAP pentru verificarea documentațiilor; posibile probleme pentru cei care nu vor intra în eșantionul de verificare. Reprezentanții ANAP au precizat că reducerea eșantionului pentru verificare, până la 15% din procedurile inițiate, se va face în mod treptat. 
  • probleme legate de condiția ca membrii comisiei de evaluare să nu fie subordonați unii altora – din cauza numărului mic de angajați din unele autorități contractante
  • propunere: stabilirea clară a obligațiilor terțului susținător prin documentația de atribuire 
  • evaluarea și comunicarea rezultatului evaluării în etape – considerată problematică din punct de vedere al duratei și eficienței evaluării, inclusiv al posibilelor contestații care pot apărea pe parcurs. Precizări ANAP: contestațiile se vor accepta numai la finalul procedurii iar pe parcurs va exista posibilitatea de remediere din mers a unor aspecte ce pot fi notificate de ofertanți.
  • cum anume vor funcționa și în ce condiții unitățile centralizate de achiziții (UCA). Precizări ANAP: acestea vor fi introduse pentru instituțiile centrale iar la nivel local se va analiza în ce măsură acestea sunt oportune și realizabile.

Potrivit reprezentanților Agenției, înființarea acestor unități este benefică, pe termen lung, pentru economia națională. Modelul după care funcționează unitățile de achiziții centralizate, în țările europene, este acela ca rolul lor să fie de achiziționare de produse și echipamente.

„Spre exemplu, în Austria, unitățile centralizate dețin o bază de date de circa 900.000 de produse și echipamente. Autoritatea contractantă plasează ordinul de achiziție și le sunt livrate cele necesare", au explicat reprezentanții ANAP. „În plus, la cinci ani de la introducerea acestor unități, au fost realizate economii la bugetul de stat de circa 2 miliarde euro", au mai spus oficialii din cadrul Agenției.

Clarificări legate de planul achiziții al autorității contractante și planul pe proiect. Precizări ANAP: planul de achiziții al autorității este anual, planul pe un proiect (de exemplu – cu finanțare europeană) – poate fi pe mai mulți ani.

Propunere: Reponsabilitatea de a întocmi valoarea estimată nu ar trebui lăsată exclusiv în seama departamentului de achiziții, ar trebui să fie alocată și altor departamente.

Alte precizări din partea reprezentanților ANAP:

  • Platforma SEAP va fi funcțională pe cele trei cele mai utilizate tipuri de browsere: Internet Explorer, Google Chrome și Mozilla Firefox;
  • Energia electrică, potrivit noilor Directive europene, poate fi achiziționată și pe bursa de specialitate – OPCO
  • Prin legislația terțiară se va detalia ce înseamnă acele principii de acces al ofertanților, care trebuie respectate conform regulamentelor europene.

Miercuri, 27 ianuarie a avut loc prima dezbatere publică organizată de Ministerul Finanțelor Publice, prin Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), pe tema proiectului de Norme metodologice de aplicare a Legii achizițiilor publice (clasice).

Dezbaterea a fost susținută de Bogdan Pușcaș, președintele ANAP și de directorii din cadrul instituției, peste 100 de participanți din rândul autorităților contractante și alte entități fiind prezente la discuții.

Mai multe detalii, în comunicatul post-eveniment, aici.

Biroul de presă

1 Februarie 2015